http://www.youtube.com/user/azmanmovie

http://www.youtube.com/user/azmanmovie
http://www.youtube.com/user/azmanmovie

20 aduan sehari


Baru-baru ini, tiga syarikat telekomunikasi utama negara dikompaun sehingga RM190,000 oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) selepas masing-masing dikatakan melanggar syarat lesen mereka termasuk panggilan terputus atau ‘dropped calls’.
Ia berikutan aduan diterima orang ramai mengenai masalah terbabit yang kini dikatakan menjadi semakin serius.
Kalau kita lihat definisi dropped calls, ia membawa makna panggilan yang terputus sama ada ia daripada yang si pemanggil atau orang dipanggil.

Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi memaklumkan, tindakan diambil selepas syarikat telekomunikasi itu sudah diberi masa mencukupi untuk menyelesaikan aduan diterima daripada pelanggan.
Foto
PANGGILAN terputus menyusahkan pengguna.

“Kita menerima aduan berkaitan peningkatan kejadian ‘dropped calls’ sejak kebelakangan ini.

“Sebagai agensi yang mengawal industri, kami tidak mempunyai pilihan melainkan mengeluarkan saman kepada mereka kerana gagal mencapai piawaian dan tahap perkhidmatan yang dipersetujui,” katanya.


Tiga syarikat telekomunikasi yang dikompaun termasuk:

1. DiGi Telecommunications Sdn Bhd (DiGi): RM100,000.
2. Celcom Axiata Berhad (Celcom): RM60,000.
3. Maxis Mobile Services Sdn Bhd (Maxis): RM30,000.


DiGi dikompaun RM100,000 untuk empat kompaun yang berasingan manakala Celcom dikompaun RM60,000 bagi tiga kompaun yang berasingan sementara Maxis dengan dua kompaun berjumlah RM30,000.

Kompaun dikeluarkan berdasarkan hasil ujian dijalankan SKMM di beberapa lokasi di negara ini. Lebih banyak ujian dijalankan di seluruh negara untuk me­ngukur kualiti perkhidmatan disediakan syarikat telekomunikasi.

Mohamed Sharil berkata, SKMM sedar syarikat telekomunikasi mula menaik taraf dan melaksanakan usaha mempertingkatkan kualiti perkhidmatan mereka di negara ini, tetapi menegaskan ia harus dipercepatkan.

“Orang ramai tidak patut bertolak ansur dengan peningkatan kejadian ‘dropped calls’ atau mutu perkhidmatan yang buruk,” katanya.

Sehingga kini, DiGi yang didenda dengan kompaun tertinggi sudah memberi kenyataan dengan memberi jaminan memperbaiki kualiti mereka pada masa depan.

Ketua Pegawai Teknologinya, Ole Martin Gunhildsbu berkata, sejak dua tahun kebelakangan ini, DiGi sudah melabur sejumlah angka yang tinggi untuk memperbaiki kualiti rangkaian dengan menjadikan kepuasan pelanggan sebagai keutamaan utama mereka.

“Kami sedang memperbaiki keseluruhan rangkaian di lebih 6,000 tapak di seluruh negara dengan memperluaskan liputan 3G yang disasarkan kepada 75 peratus menjelang akhir tahun ini,” katanya.

Menurutnya, DiGi menetapkan dan memantau rang­kaian serta melaporkan terus sebarang masalah kepada pihak kanan pengurusan.

“Ia menyaksikan kualiti kami lebih baik sejak enam bulan lalu dalam kawasan liputan yang melalui proses kemas kini rangkaian termasuk insiden panggilan terputus dan kadar data konsisten,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Bagaimanapun, beliau memaklumkan terdapat faktor lain yang memberi kesan kepada operator termasuk cabaran lokasi tapak rangkaian, geografi dan protes pembinaan menara telekomunikasi di kalangan penduduk.

“Selain itu, kami turut mengalami masalah vandalisme serta kecurian yang menjejaskan operasi kami,” katanya.

Berdasarkan keuntungan sebelum cukai tiga syarikat ini pada tahun lalu iaitu DiGi sebanyak RM2.9 bilion, Celcom (RM3.45 bilion) dan Maxis (RM4.395 bilion), ia sudah cukup membayang­kan syarikat mempunyai kemampuan memperbaiki kualiti perkhidmatan mereka pada masa depan.

Tidak dinafikan, terdapat faktor tertentu yang mengundang masalah pang­gilan terputus yang memberi kesan kepada syarikat telekomunikasi seperti cabaran lokasi tapak rangkaian, geografi dan protes pembinaan menara telekomunikasi di kalangan penduduk vandalisme.

Ia diburukkan lagi dengan masalah kecurian yang menjejaskan operasi mereka tetapi ia bukan alasan untuk tidak memperkasakan usaha meningkatkan kualiti perkhidmatan.

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman berpendapat, syarikat telekomunikasi perlu memandang lebih serius masalah yang mengganggu kehidupan pengguna untuk berkomunikasi.

“Syarikat telekomunikasi tempatan mungkin boleh memperbaiki masalah perkhidmatan secepat mungkin me­ngikut amalan sebenar yang menepati kehendak pelanggan,” katanya.

Beliau mengesahkan FOMCA menerima sekurang-kurangnya 20 aduan setiap hari yang membabitkan kualiti perkhidmatan rangkaian telekomunikasi di negara ini.

“Aduan yang diterima perlu diteliti dan kami sudah salurkannya kepada pihak berkuasa seperti SKMM,” katanya.

Yusof menasihatkan pengguna menyalurkan aduan berkaitan masalah ini kepada pihaknya menerusi e-mel atau panggilan telefon yang seterus­nya akan dibawa ke pihak berkenaan.

“Kami memahami kekecewaan pengguna dan sesuatu perlu dilakukan,” katanya.

Sementara itu, Pengasas Bersama MobileFest iaitu kumpulan berkaitan mudah alih, Samuel Tan berkata, syarikat telekomunikasi perlu mengambil perhatian lebih serius memandangkan ada panggilan yang terputus ketika perbualan sedang berlaku

“Apatah lagi, ada panggilan penting seperti sedang melakukan urus niaga dan sebagainya yang menyusahkan pengguna,” katanya.

Menurutnya, meskipun berlaku kesesakan talian, syarikat telekomunikasi perlu lebih bersedia menanganinya bagi menjamin kelancaran komunikasi.

“Kami turut mencadang­kan, syarikat telekomunikasi mengekalkan kestabilan rangkaian bagi diakses pada bila-bila masa,” katanya.

Beliau turut mencadang­kan syarikat telekomunikasi mengemas kini rangkaian atau mencari rangkaian bersesuaian yang mudah dinaik taraf.

“Selain itu, ada cadangan untuk menebus semula atau membayar kembali wang ring­git kepada pengguna.

“Namun, ia pasti sukar dilakukan,” katanya.


Sehingga kini, antara punca dropped calls berlaku termasuk:
  • Pemanggil bergerak ke kawasan yang tiada isyarat atau liputan atau ‘titik buta’.
  • Gangguan yang terhasil daripada penggunaan semual frekuensi.
  • Kerosakan peralatan peranti di stesen pusat atau alat pemancar.
  • Terputus kerana telefon tidak dapat bertahan dengan isyarat lemah dari satu stesen pusat ke stesen pusat lain (kegagalan penyerahan panggilan).


    Jika anda mengalami apa-apa masalah berkaitan syarikat telekomunikasi, antara langkah yang perlu diambil mungkin dengan melayari laman web SKMM dan kemudian segera ke bahagian menu.

    Bermula di menu terbabit, terdapat ikon ‘Dropped Calls’ dan klik pada ‘Make a Complaint’ yang menyenaraikan borang ‘online’ yang boleh diisi terus di bawah senarai ‘Dropped Call Feedback’.

    Namun, pengguna perlu memasukkan maklumat yang memberitahu de­ngan jelas masalah dropped calls seperti nama, alamat e-mel, nombor telefon dan operator telekomunikasi yang digunakan.

    Pada masa sama, anda perlu mengingati maklumat lain yang penting seperti lokasi tempat panggilan anda sering terganggu secara tepat dengan melihatnya di Google Maps.

    Anda boleh memasukkan lokasi daripada Google Maps terbabit untuk diteliti terutama berkaitan perincian lokasi.

    Malah, maklumat lain juga perlu dipastikan seperti bandar, kampung atau alamat jalan.

    Mungkin lebih baik jika anda berupaya untuk merakam foto lokasi tempat ia berlaku dan sekiranya lokasinya berubah, ambil beberapa foto berbeza.

    Setakat ini, hak untuk menyelesaikan masalah ini boleh didapati melalui ‘hak anda sebagai pengguna’ dan ‘hak untuk menyelesaikan aduan’.

    Jika ia berkaitan hak anda sebagai pengguna, anda berhak untuk mendapat perkhidmatan yang memuaskan daripada pemberi perkhidmatan anda.

    Ia memandangkan semua pemberi perkhidmatan komunikasi dan multimedia dikehendaki berurusan secara munasabah dengan pengguna dan menyelesaikan aduan pengguna menurut Kod Amalan Pengguna Am (KAPA).

    KAPA adalah kod amalan kawal selia kendiri industri yang berdaftar dengan SKMM.

    KAPA digubal oleh Forum Pengguna Malaysia (CFM) untuk menggalakkan piawaian etika perniagaan dan tatalaku paling tinggi menerusi urus tadbir kendiri.

    Hak untuk menyelesaikan aduan termasuk jika anda tidak mendapat perkhidmatan komunikasi yang memuaskan, anda hendaklah mena­ngani rasa tidak puas hati anda dengan segera.

    Sebenarnya, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 memberikan pengguna hak untuk mendapatkan perkhidmatan yang berkualiti dan membuat aduan jika perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat telekomunikasi tidak memuaskan.

    Penjagaan kepentingan pengguna seterusnya diperhebatkan lagi dengan peruntukan di bawah Akta Perlindungan Pengguna yang memberikan peruntukan kepada pengguna untuk mendapatkan ganti rugi dalam bentuk pemulangan wang atau penggantian produk terhadap perkhidmatan yang tidak berkualiti.

    Berdasarkan kepada aduan yang diterima Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), didapati aduan mengenai perkhidmatan telekomunikasi mengalami peningkatan yang berterusan.

    Di sinilah wujud­nya kewajipan bagi menye­diakan perkhidmatan telekomunikasi untuk melaksanakan tanggung­jawab syarikat telekomunikasi dalam memberikan perkhidmatan yang berkualiti kepada pengguna.

    Ini bermakna pihak yang memberikan perkhidmatan telekomunikasi harus memberikan maklumat yang terperinci mengenai sesuatu perkhidmatan ditawarkan supaya pengguna lebih memahaminya.

    Mereka juga wajib memastikan tiada sebarang maklumat yang mengelirukan disalurkan kepada pengguna dan perlu bertindak dengan adil dan segera jika menerima sebarang aduan bagi memelihara hak pengguna.

    Oleh itu, pengguna perlu menyedari bahawa mereka mempunyai hak untuk mendapatkan maklumat yang terperinci sebelum membeli sesuatu perkhidmatan telekomunikasi dan haknya untuk membuat aduan serta mendapatkan ganti rugi.
    Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/20